Biżuteria inspirowana wierszem. YES x Wisława Szymborska

fot. Materiały YES

Oto kolejny dowód na to, że sztuka Wisławy Szymborskiej jest ponadczasowa.
Tym razem stała się inspiracją do najnowszej kampanii marki YES, która pochyla się wokół wiersza “Portret kobiecy”.
I choć jest to utwór wydany 50 lat temu, to jego treść nadal pozostaje aktualna.

fot. Materiały YES

Kobiecość w zgodzie ze sobą

Wiersz opowiada o absurdach społecznych oczekiwań stawianych kobietom i o wynikających z nich frustracji. Dziś możemy to zmienić, możemy im ulegać lub starać się od nich uwalniać i żyć w zgodzie ze sobą idąc własną drogą.

Przypinki z projektu Wisławy Szymborskiej

Owocem współpracy YES x Wisława Szymborska są przypinki, z projektu samej poetki. Wisława Szymborska była wszechstronnie utalentowana — nie tylko literacko, ale i plastycznie. Tworzyła ilustracje, a w latach 60. jej kolaże ujrzały światło dzienne. Na jednej z pocztówek jej autorstwa, którą zaprojektowała dla Joanny Trzeciak, tłumaczącej jej poezję na język angielski, widniała twarz z listkami wyrastającymi z ust. To motyw, który znalazł się w amerykańskim „Miracle Fair”, był uwzględniony w projekcie statuetki Nagrody im. Wisławy Szymborskiej, a teraz dostępny jest w formie pięknych przypinek marki YES.

fot. Materiały YES

Musi być do wyboru,
Zmieniać się, żeby tylko nic się nie zmieniło.
To łatwe, niemożliwe, trudne, warte próby.
Oczy ma, jeśli trzeba, raz modre, raz szare,
czarne, wesołe, bez powodu pełne łez.
Śpi z nim jak pierwsza z brzegu, jedyna na świecie.
Urodzi mu czworo dzieci, żadnych dzieci, jedno.
Naiwna, ale najlepiej doradzi.
Słaba, ale udźwignie.
Nie ma głowy na karku, to będzie ją miała.
Czyta Jaspersa i pisma kobiece.
Nie wie po co ta śrubka i zbuduje most.
Młoda, jak zwykle młoda, ciągle jeszcze młoda.
Trzyma w rękach wróbelka ze złamanym skrzydłem,
własne pieniądze na podróż daleką i długą,
tasak do mięsa, kompres i kieliszek czystej.
Dokąd tak biegnie, czy nie jest zmęczona.
Ależ nie, tylko trochę, bardzo, nic nie szkodzi.
Albo go kocha, albo się uparła.
Na dobre, na niedobre i na litość boską.

Wisława Szymborska

fot. Materiały YES
fot. Materiały YES

Marka YES od dwóch lat tworzy kampanię “Jestem kobietą”, zachęcając do bycia kobietą po swojemu.

Wspieramy!

Udostępnij ten artykuł
Tagi
Najlepsze darmowe muzea
26 kwietnia 2024
Czy można wejść do muzeum i nie dbać o bilet? Można! Dziś pokażemy Ci nasz przewodnik po wybranych polskich...
Read More
Kolor sezonu. Inspiracje i produkty, dzięki którym poczujesz wiosnę
24 kwietnia 2024
Jeśli uwielbiasz wiosnę, doceniasz jej wszystkie atuty i masz ochotę wkomponować się w jej zapierającą...
Read More

polecamy