Oczy całego świata zwrócone są ku Ukrainie, na której odbywa się koszmar. Czasem słowa to zbyt mało, by wyrazić uczucia, które kłębią się w nas w związku z zaistniałą sytuacją. Każdy pomaga jak może i robi wszystko, aby okazać wsparcie tym, którzy tego teraz najbardziej potrzebują. Solidarność z Ukraina można pokazywać na wiele sposobów. Liczne marki modowe i ekskluzywne domy mody takie jak: Balmain, Armani czy Balenciaga również zdecydowały się okazać wsparcie mieszkańcom Ukrainy.
Balmain
Tegoroczny Fashion Week różnił się od poprzednich. Z powodu agresji Rosji na Ukrainę w sercach pojawiła się nostalgia, współczucie i żal, które uniemożliwiły beztroskie obcowanie z modą. Olivier Rousteing – dyrektor kreatywny Balmain postanowił oddać hołd doświadczającym tragedii Ukraińcom. Na swoim instagramie przyznaje, że z trudem przychodzi mu prezentowanie kolekcji, gdy na świecie dzieje się okrucieństwo na tak wysoką skalę. Zapewnia, że jego myśli i modlitwy są razem z Ukrainą, a ich godność i przywiązanie do wolności są tym, co inspiruje.
Pokaz mody Balmain prezentowany podczas Paris Fashion Week został zdominowany przez kreacje przypominające żołnierskie mundury. Wydarzeniu towarzyszył występ taneczny, bojowa muzyka, kuloodporne kamizelki, sprzęt wojskowy i odzież ochronna. Jak wiadomo, kolekcja została zaprojektowana jeszcze przed wybuchem wojny, a impulsem do jej stworzenia było dotkliwe wydarzenie z życia projektanta czyli eksplozja, która miała miejsce w 2020 roku w jego domu.
Olivier zachęca do wpłacania darowizny na na fundusz Emergency Ukraine przy UNHCR.
Vogue Ukraine
Vogue Ukraine nawołuje do niesienia niezbędnej pomocy i podejmowania kroków, które mogą przyczynić się do szybszego przerwania rosyjskich ataków. Redakcja wystosowała apel o podjęciu natychmiastowych działań, kładąc szczególny nacisk na największe międzynarodowe marki rynku modowego. Informacja zaczyna docierać do różnych części świata, dzięki czemu coraz więcej firm przerywa świadczenie usług na terenie Rosji.
H&M
Marka H&M, czyli jedna z najpopularniejszych sieci handlu detalicznego błyskawicznie zareagowała na apel redakcji Vogue i postanowiła zamknąć aż 150 salonów działających na terenie Rosji.
Oprócz zawieszenia sprzedaży swoich produktów, H&M angażuje się w akcje charytatywne. Marka mocno zaniepokojona sytuacją na Ukrainie podjęła decyzję o przekazaniu niezbędnych ubrań i artykułów pierwszej potrzeby wszystkim dotkniętym okrucieństwem wojny. Fundacja H&M wzięła również udział w zbiórce organizowanej przez Save The Children oraz UNHCR.
Balenciaga
Dom mody Balenciaga również nie pozostaje obojętny na cierpienie, jakie dotknęło mieszkańców Ukrainy.
Kilka dni przed pokazem na oficjalnym instagramowym koncie Balenciagi zniknęły wszystkie posty, a ich miejsce zastąpiła flaga Ukrainy i prośba o niesienie pomocy.
6 marca, podczas Paris Fashion Week odbył się wyjątkowy pokaz zwiastujący sezon jesienno-zimowy 2022-2023. Modelki i modele wędrowali wśród śnieżnej zamieci, w rękach trzymając jedynie torebki przypominające worki na śmieci, a ich oczy zostały przysłonięte ciemnymi okularami. Na wstępie pokazu został odczytany ukraiński wiersz, później rozbrzmiewała nostalgiczna muzyka klasyczna, która z czasem ewoluowała w mocne, wręcz agresywne brzmienia techno. Widownia została oddzielona od sceny za pomocą pleksi, a na każdym miejscu czekała koszulka z flagą Ukrainy.
Wizja projektanta przywołuje na myśl niepewność jutra, poczucie wyobcowania i tymczasowości oraz zmaganie się z trudnościami, jakie zgotował świat. Modelki i modele popychani przez wiatr i z trudem kroczący przez grudy śniegu nawiązują do obrazu uchodźców, którzy zostali zmuszeni porzucić swoje dotychczasowe życie.
Pokaz został zamknięty żółtym dresowym total lookiem i niebieską suknią z trenem, które w wymowny sposób nawiązują do ukraińskiej flagi.
Demna, dyrektor kreatywny Balenciagi całym sercem solidaryzuje się z Ukraińcami, gdyż sam w 1993 roku był zmuszony uciekać ze swojego kraju, na skutek wojny domowej między Gruzją a Osetią Południową, wspieraną przez Rosję.
LPP
LPP czyli polska firma składająca się z sieci sklepów Reserved, Sinsay, House, Cropp i Mohito zawiesza swoją działalność na terenie Rosji, a do tego intensywnie angażuje się w pomoc osobom dotkniętym konfliktem zbrojnym.
Marka przekazuje 20 mln zł na zapewnienie najpilniejszych potrzeb uchodźców, pozostaje w stałym kontakcie ze swoimi pracownikami z Ukrainy i organizacjami społecznymi, a do tego już od pierwszych dni ataków zapewnia wsparcie finansowe, jak i pomoc psychologiczną i medyczną pracownikom i ich bliskim.
Giorgio Armani
Giorgio Armani to pierwszy projektant, który okazał wsparcie pokrzywdzonym wojną Ukraińcom. Zaprezentowany w Mediolanie jesienno-zimowy pokaz mody odbył się w ciszy.
Przenikliwa cisza przerywana jedynie delikatnym szelestem wprawionych w stonowany ruch ubrań i oklaskami publiczności sprawiła, że kolekcja stała się jeszcze bardziej wymowna i wyrazista. Pokaz pozbawiony melodyjnych dźwięków, przenika odbiorców emocjami. Jest szlachetnym wyrazem szacunku i z pewnością już na zawsze zapisze się w historii mody.
Podczas Fashion Week wiele osób pragnęło swoim ubiorem i symbolami dać wyraz swojej solidarności z Ukrainą.