W warszawskiej Galerii Import Export dzieją się rzeczy niezwykłe. Tym razem mamy możliwość podziwiać indywidualną wystawę prac autorstwa urodzonej w Kijowie Veroniki Hapchenko. Artystka ukończyła malarstwo na krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych, a przed tym studiowała scenografię na Państwowej Wyższej Szkole Filmowej i Telewizyjnej w Kijowie.
Prezentowane na solowej wystawie dzieła zadziwiają, roztaczają tajemniczą i zarazem niepokojącą aurę.
Co kryje się za tymi przedziwnymi, mglistymi i rozbłyskującymi rozmytym światłem płótnami?
Sztuka od zaplecza
Ekspozycja składa się z obrazów i obiektów. Płótna zostały wypełnione dziełami wykonanymi tuszem kreślarskim i akrylem.
Malowane aerografem obrazy sprawiają wrażenie, jakby rozpływały się na naszych oczach. Wśród miękkich, rozmytych plam klarują się sylwetki, zarysy kształtów i przedmiotów. Co się za nimi kryje, jaka jest ich tajemnica? Możemy świdrować je oczami i interpretować w dowolny sposób.
By poznać je od zaplecza, warto przyjrzeć się spostrzeżeniom i myślom krążącym w głowie artystki. Właśnie wtedy zaczną do nas mówić.
Kosmiczna przyszłość i ezoteryka
Na wystawie widzimy serię obrazów, które odwołują się do rosyjskiego kosmizmu. “False Door” to autorska interpretacja kosmicznej przyszłości Fiodorowa i Ciołkowskiego, zbudowana na podstawie języka teatru, zabawy skalą i sposobem ekspozycji prac.
Kosmiczna przyszłość wg. myśliciela Fiodorowa głosiła, że śmiertelność zrównuje ludzi ze zwierzętami, a kolejnym etapem ewolucji człowieka jest nieśmiertelność. Ciołkowski wierzył, że nieśmiertelność i wolną egzystencję człowieka można osiągnąć poprzez kolonizację kosmosu.
“False door” roi się od zestawień kosmosu z elementami życia na Ziemi.
Nazwa wystawy nawiązuje do egipskiego ornamentu architektonicznego, uważanego za miejsce spotkań żywych i umarłych.
Veronika przenikliwie kontempluje nad znalezionymi ukrytymi znaczeniami, ukazując w swojej sztuce rozważania nad teorią nieśmiertelności i rosyjskiego kosmizmu.
Wystawę możecie oglądać do 26. lutego 2022 r.