Kiedy sztuka wychodzi poza ramy, żegna się z codziennością – dzieją się najpiękniejsze rzeczy.
Druga edycja międzynarodowej wystawy sztuki Desert X AlUla odbyła się w takiej niecodziennej przestrzeni, pośród piasków pustyni w Arabii Saudyjskiej. To miejsce wchodzące w skład światowego dziedzictwa Unesco, mieszczące się na skrzyżowaniu wymiany kulturalnej.
W tworzeniu wystawy wzięło udział 15 saudyjskich i międzynarodowych artystów, których dzieła są opowieścią zachęcającą do poznawania kultury, naturalnego piękna i historii tamtejszej pustyni, fatamorgany i oazy.
Projekt składał się przede wszystkim z instalacji site-specific, odnoszących się do iluzji, świata snu i kamuflażu. To połączenie między krajobrazem naturalnym i elementami, które powstały z rąk człowieka.
Migoczące w oczach, falujące niczym paski na zebrze złudzenia optyczne, to dzieło autorstwa Claudii Comte. Zwielokrotnione obrazy z dynamicznymi wzorami są wynikiem inspiracji naturalnymi kształtami powtarzającymi się w AlUla.
Palestyńsko-saudyjska artystka Dany Awartani nawiązała do grobowców Nabatejczyków i ich zdobnych fasad, a także okolicznych gór, wąwozów, skał i jaskiń. Ta wklęsła, geometryczna rzeźba wtapia się w otoczenie, a jej struktura przypominająca jaskinię ma za zadanie być wciągającą przestrzenią, która angażuje widzów.
Serge Attukwei Clottei skupił się na tematyce cyklu zmian klimatycznych i globalizmie. Z tego zamysłu powstał projekt wykonany z źółtych, plastikowych pojemników używanych w Ghanie do przechowywania i transportu wody. Powstały gobelin został wkomponowany w skalne ściany, sprawiając wrażenie, jakby z ich wnętrza wydobywała się ciecz na wagę złota.
Wśród dzieł pojawiła się również instalacja autorstwa Shadi Alem bazująca na sztuce origami, która swoją formą odnosiła się do podstawowych zasad geometrii, kształtów i mitologii arabskiej pustyni.
W czołówce najbardziej poruszających prac znalazła się praca „Geography of Hope” autorstwa Abdullaha AlOthmana mówiąca o zjawisku mirażu i teorii załamania światła.
Teoria sięga początków cywilizacji i kultury pustynnej. Miraż ściśle wiąże się z dawaniem nadziei i determinacją w dążeniu do celu.
Mimo, że jest nieosiągalny uczy cierpliwości i marzeń.