Poduszki erotyczne w galerii sztuki?

Inspiracją do stworzenia Poduszek erotycznych był przypadek. Barbara Falender podnosząc się z miękkiego krzesła zauważyła na jego powierzchni odcisk pośladków. Widok ten na tyle zaintrygował artystkę, że nie opuszczał jej przez wiele tygodni i prowokował, by zacząć go szkicować, rzeźbić w glinie, kamieniu i odlewać z porcelany.
Tak też zrodziła się kolekcja nieoczywistych i zarazem erotycznych rzeźb przedstawiających różnorakie zmysłowe odciski na miękkich materiałach. 

Inspiracją do stworzenia Poduszek erotycznych był przypadek.

fot. Anna Zagrodzka
fot. Anna Zagrodzka

Na granicy skandalu

Warszawska Galeria Studio po raz kolejny przeobraziła się w przestrzeń przepełnioną obiektami, które w poetycki sposób nawiązują do cielesności.
Dokładnie 35 lat temu w tym samym miejscu, ur. w 1947 roku Barbara Falender zaprezentowała swoje Poduszki erotyczne. Reakcja odbiorców znacznie różniła się od tej, z którą mamy do czynienia dziś. W 1987 roku wystawa o zabarwieniu erotycznym balansowała na granicy skandalu. W ówczesnym czasie rzeźby zostały zaprezentowane w surowy sposób.
Oddzielone od publiczności szkłem i podświetlone w taki sposób, by zatrzeć detale przypominały bardziej formę zwykłej poduszki, niż intymne kształty, które przybierały. 

Tym razem dzieła Barbary Falender podjęły dialog z eterycznymi instalacjami Alicji Bielawskiej. Sensualne i cieniutkie, jak mgła tkaniny o brzoskwiniowo-różanych odcieniach idealnie podkreślają sensualność ekspozycji.
Delikatne, rozproszone światło zdaje się rozpływać na niewielkich obiektach wykonanych z bladego marmuru z Carrary.

fot. Anna Zagrodzka
fot. Anna Zagrodzka

Cielesna rozkosz

Różnorodność faktur tworzy u odbiorcy swojego rodzaju napięcie. Chłodny, gładki kamień przedstawia widoki, które zakorzeniły się w naszych głowach jako miękkie i ciepłe. Wszystkiemu towarzyszą delikatne połacie materiału, która odcina nas od rzeczywistości, budząc skojarzenia rozkoszy cielesnych, bo to właśnie one są sednem wystawy Materia(l)nie.

fot. Anna Zagrodzka

Wystawa „Materia(l)nie” jest dostępna dla odwiedzających w warszawskiej Galerii Studio do 17 kwietnia 2022 roku (od wtorku do niedzieli w godz. 12.00-19.00)

Udostępnij ten artykuł
Tagi
Zobacz, co się zmieni, kiedy nauczysz się jakościowo odpoczywać
04 października 2024
Jak efektywnie odpoczywać? Oto 5 sprawdzonych sposobów.
Read More
Jesienny niezbędnik L’e
04 października 2024
Wraz z nadejściem jesieni wieczory stają się dłuższe, a dni coraz bardziej chłodne. To czas, w którym...
Read More

polecamy