To, co kupujemy ma znaczenie dla środowiska i przyszłych pokoleń. Dokonując modowych wyborów każdego dnia, decydujemy o przyszłości.
Twórcze marzenia do spełnienia
Kilka lat temu Anna Orska zamarzyła o stworzeniu linii nietuzinkowych torebek. Wiedziała, że nie chce, by były wykonane ze skóry zwierzęcej.
Ta śmiała decyzja rozpoczęła dwuletni proces poszukiwania wegańskich materiałów, pozyskanych w sposób odpowiedzialny i etyczny. Wspólnie z ekspertką ds. zrównoważonej mody Anną Piętą stworzyły listę takich składników do wykorzystania w produkcji toreb, z których…. każda z nas mogłaby przyrządzić smaczną sałatkę. I tak rozpoczęła się historia torebek VIVO.
Roślinne skóry – a w efekcie udało się stworzyć 6 wersji, uzupełnione zostały podszewkami z recycklingowanych butelek PET oraz wysokogatunkowymi tkaninami o intensywnych kolorach, wykorzystanymi w duchu less waste i zamknięte w niecodziennych formach.
Zastanawiałyśmy się, czy poczujemy różnicę, dotykając materiału. Nie. Choć wiadomo, że ona istnieje, tyle, że od strony etycznej.
Design inspirowany naturą
Inspiracją do bogato kreowanych form i struktur linii VIVO okazała sią sama natura.
To głównie z obserwacji przyrody projektantka zaczerpnęła pomysły wzorów, które w połączeniu z metalowymi elementami wykonanymi ręcznie w pracowni, z częściowo recyclingowanego mosiądzu, utworzyły niebanalne torby o biżuteryjnym charakterze.
Wszystkie wyróżniają się ręczną, wyrafinowaną konstrukcją, a zostały uszyte w małym polskim zakładzie kaletniczym.
Na własne życzenie
Kolekcję uzupełnia linia łańcuszków, które można nosić zamiennie z paskami. Sesja wizerunkowa (patrz: zdjęcie okładkowe) przekonuje, że można je również nosić zawieszone jako biżuterię, ale chyba nie zdobyłybyśmy się na taką odwagę.
Co urzekające, torebki można personalizować poprzez dodanie jednego z wielu breloków w kształcie drobnych insektów. Wówczas nabierają nowego, bardziej osobistego wymiaru.
Sztuka odpowiedniego wyboru
Przybliżamy Wam nieco pochodzenie materiałów, wykorzystanych, do stworzenia wegańskich toreb. Tak, byście miały świadomość na czym polega produkcja wegańska.
Nieoczywiste połączenia liści alokazji i ananasa, jabłek, winogron, mango i wody kokosowej zaowocowały kolekcją.
BeLeaf – skóra z liści alokazji
Materiał powstaje w Brazylii z liści alokazji, które są uprawiane we współpracy z niezależnymi farmerami na obszarach przeznaczonych do ponownego zalesiania.
Apple Skin – skóra z jabłka
Materiał wytwarzany przy użyciu włókien pochodzących z pozostałości przemysłowych (skórek i wytłoków), które powstają w procesie produkcji soków jabłkowych. Powstała masa zamienia się w elastyczną, skórzastą powłokę, do wytworzenia której nie potrzeba dodatkowych zasobów środowiskowych.
Wineleather – skóra z winogrona
Wineleather wytwarzany jest z biomasy winnej, czyli wytłoków (skórek, pestek, łodyg) winogron, które pozostają po procesie produkcji wina.
Pinatex powstaje z włókna pozyskiwanego z liści ananasa, produktu ubocznego zbiorów tegoż owocu.
Fruitleather – skóra z mango
Skóra z mango jest owocem pasji dwóch młodych projektantów z Holandii, którzy postanowili wykorzystać pasję tworzenia wartościowych rzeczy z owoców, które zostały uznane za niezdatne do jedzenia.
Malai – skóra z wody kokosowej
Lokalni rolnicy i jednostki przetwórcze w Indiach dostarczają wodę kokosową, która jest produktem ubocznym pozyskiwania kokosowego miąższ. Gdyby nie została użyta, wylano by ją, uszkadzajac glebę.
Tak powstaje moda zrównoważona
Mamy kilka kadrów, w których możecie zobaczyć, jak tworzone są torby. Zgodnie z ideą less waste, projektantka zdecydowała się na wykorzystanie również materiałów z drugiej ręki. Niektóre wysokogatunkowe, mięsiste tkaniny zachwyciły ją żywymi kolorami i szlachetnym połyskiem, a ponieważ w innych miejscach nie było na nie plan, postanowiła dać im drugie życie.
Ambasadorkami kolekcji zostały aktywistki społeczne i ekologiczne: prowadząca podcast MUDA Talks Anna Pięta, blogerka i autorka popularnego profilu o tematyce ekologicznej Paulina Górska oraz ekspertka ds. zrównoważonego rozwoju i autorka bloga o etycznej modzie Marta Karwacka.
I my dołączamy do grona zwolenniczek, kibicując temu projektowi.
Kampania:
Dyrektor kreatywny: WP Onak
Zdjęcia: Jakub Wittchen
Modelka: Livka Syroczyńska / GAGA Models
Stylizacje: Monika Biała
Włosy: Karolina Kukułka
MUA: Maja Sobańska
DOP: Dawid Gut